
About the Report
This report offers insights into the role of television in shaping 
Libya’s security sector. Derived from a partnership between the 

United States Institute of Peace (USIP) and Altai Consulting 
to carry out multifaceted research on security and justice in 

postrevolution Libya, this report focuses on the period beginning  
in May 2014, when the conflict began to intensify. It will be 
followed by a Peaceworks report on how perceptions of the 

security sector shifted between 2013 and 2014.

About the Authors
Naji Abou-Khalil, a consultant with Altai Consulting, specializes 

in security sector reform and governance projects. Based in 
Tripoli since 2012, he has developed an in-depth knowledge of 

the political, security, and religious landscapes in Libya. Laurence 
Hargreaves is Altai Consulting’s Africa director and has directed a 
number of qualitative and quantitative studies in Libya on topics 

related to perceptions of security and religion.

2301 Constitution Ave., NW • Washington, DC 20037 • 202.457.1700 • fax 202.429.6063

Special Report 364	 April 2015

© 2015 by the United States Institute of Peace.  
All rights reserved.

Contents

Politicization of the Media   2
Trust in Channels   5

Conclusions    6

Naji Abou-Khalil and Laurence Hargreaves

Libyan Television and  
Its Influence on the 
Security Sector
Summary
•	 The Libyan security landscape is broadly divided into two camps: revolutionary-Islamist and 

institutionalist-conservative. The country’s resurgent media sector is split along similar lines. 
This polarization and related partistan reporting reinforce polarization among security sector 
actors and the public and could further undermine established peace in Libya.

•	 Media narratives dominating Libya’s security sector revolve around three axes: whether actors 
are legal or illegal, whether they supported or opposed the 2011 revolution, and whether they 
are correct or deviant Muslims. Security actors use these narratives to build their legitimacy.

•	 Of the three channels monitored, Libya Al Ahrar was the most balanced but displayed a cau-
tiously anti-Islamist, institutionalist agenda. Al Nabaa was mainstream Islamist and a staunch 
supporter of revolutionary units, such as the Libyan Shield Force. Libya Awalan was strongly 
anti-Islamist, conservative, and a vocal supporter of Haftar’s actions in Benghazi.

•	 Libyans have little trust in any of the main regional and Libyan national television chan-
nels, including the national broadcaster, Libya Al Wataniyah, which fares no better than 
the private channels.

•	 Channels with clear anti-Islamist credentials were more trusted than their pro-Islamist coun-
terparts, reflecting the general anti-Islamist sentiment among Libyans today.

•	 Channels advance their opinion on the legality of security actors, have thus contributed to 
related consumer perceptions about those actors, and in turn play an important role in how 
the security situation in Libya continues to unfold. 

Introduction
The security landscape in Libya is a confusing array of institutional actors—army and police—
and noninstitutional actors—independent brigades and Ansar Al Sharia—that compete over 

UNITED STATES INSTITUTE OF PEACE www.usip.org

SPECIAL REPORT



2	 USIP.ORG • SPECIAL REPORT 364

the monopoly on the legal use of violence, which they use in their claim for legitimacy. All of 
these actors have led Libya to civil war. Generally operating under a legal mandate from compe-
tent but often competing state institutions, they have each developed narratives to legitimize 
their actions and delegitimize their competitors. Three aspects of legitimacy appear to bolster 
these narratives: defining the boundaries between legal or illegal actors, between supporters 
or opponents of the 2011 revolution, and between correct practices of Islam.

Libya’s mainstream and social media—the majority of which outlets have adopted strongly 
partisan stances—are key tools for many security actors in demonstrating their positions. 
During and after the revolution, international outlets became popular for their timely and 
balanced reporting.1 However, national survey and paired interviews conducted across Libya 
indicate that in this time of intensified conflict, the country’s mainstream media are increas-
ingly accessed and influential. Even though few outlets are highly trusted (see table 1), the 
Libyan media have been able to shape and reinforce popular opinions of security actors and 
has helped the actors build their constituencies.

To further investigate the media’s role in shaping these narratives, the research team chose 
three popular nongovernmental Libyan satellite television channels—Libya Al Ahrar, Al Nabaa, 
and Libya Awalan—and conducted a ten-day monitoring exercise in May 2014.2 Comparing the 
narratives and language used in each channel’s daily news program regarding four security top-
ics—the General National Congress (GNC), revolutionary brigades, Ansar Al Sharia, and retired 
Libyan national army general Khalifa Haftar—suggested the political and religious orientations 
of each channel. In parallel, a nationwide survey of 2,340 Libyans gathered attitudes among 
the public on these key security topics, consumption patterns of the selected channels, and 
perceptions of the legitimacy of the identified security actors.

Politicization of the Media
As Libya’s political and security landscape frayed over the course of 2014, the alignment of 
media to particular brigades further inflamed divisions. This landscape is sharply divided 
between a revolutionary-Islamist camp and an institutionalist-conservative one. The first is 
a heterogeneous alliance between revolutionary constituencies (such as Misrata or Zawiya) 
and cross-national Islamist parties (such as the Justice and Construction Party). The second 
is made up of remnants of the Gadhafi regime’s security institutions and tribal groups (such 
as the Warfallah or the Warshefana) eager to preserve their historic privileges and resistant to 
any significant political change.

The media sector is split along similar lines and is similarly polarized. After the Gadhafi 
regime fell, Libya witnessed a proliferation of media outlets, which was perceived as one of 
the first achievements of the new era. However, instead of stimulating debates on political 
and social issues, television in particular has become a mouthpiece for political parties, tribes, 
and cities.3 This evolution, however, has taken some time to become clear.4 A lack of journal-
istic professionalism has helped the unveiling process, and it is common to see journalists or 
presenters taking sides.5

Three types of channels occupy the television landscape today. The first are relatively 
popular local ones—such as Misrata, Tobactes, Benghazi, and Fezzan6—usually linked to 
local political and military forces. In November 2013, for example, Misrata TV urged Misratan 
fighters to mobilize and gather at the city’s western gate to move toward Tripoli.7 The second 
type of channels are national ones that have progressively turned to openly supporting com-
peting political actors. Most national channels have a clear political identity, and three are 
privately owned—Libya Al Ahrar, Al Nabaa, and Libya Awalan.8 The third type are regional 
channels, primarily Saudi Al Arabiya and Qatari Al Jazeera. Al Jazeera considers the Libyan 

The views expressed in this report do not necessarily 
reflect the views of the United States Institute of Peace, 

which does not advocate specific policy positions.

To request permission to photocopy or reprint materials,  
e-mail: permissions@usip.org

About the Institute
The United States Institute of Peace is an independent,  

nonpartisan institution established and funded by Congress.  
Its goals are to help prevent and resolve violent conflicts,  
promote postconflict peacebuilding, and increase conflict  

management tools, capacity, and intellectual capital  
worldwide. The Institute does this by empowering others  

with knowledge, skills, and resources, as well as by its direct 
involvement in conflict zones around the globe.

Board of Directors
Stephen J. Hadley, (Chair), Principal, RiceHadleyGates, LLC, 

Washington, DC • George E. Moose (Vice Chair), Adjunct  
Professor of Practice, The George Washington University, Wash-

ington, DC • Judy Ansley, Former Assistant to the President and 
Deputy National Security Advisor under George W. Bush, Wash-
ington, DC • Eric Edelman, Hertog Distinguished Practitioner 

in Residence, Johns Hopkins School of Advanced International 
Studies, Washington, DC • Joseph Eldridge, University Chaplain 
and Senior Adjunct Professorial Lecturer, School of International 
Service, American University, Washington, DC • Kerry Kennedy, 

President, Robert F. Kennedy Center for Justice and Human 
Rights, Washington, DC • Ikram U. Khan, President, Quality Care 
Consultants, LLC., Las Vegas, NV • Stephen D. Krasner, Graham 

H. Stuart Professor of International Relations at Stanford  
University, Palo Alto, CA • John A. Lancaster, Former Executive  
Director, International Council on Independent Living, Potsdam, 

NY • Jeremy A. Rabkin, Professor of Law, George Mason  
University, Fairfax, VA • J. Robinson West, Chairman, PFC  

Energy, Washington, DC • Nancy Zirkin, Executive Vice  
President, Leadership Conference on Civil and  

Human Rights, Washington, DC 

Members Ex Officio

John Kerry, Secretary of State • Ashton Carter, Secretary of 
Defense • Gregg F. Martin, Major General, U.S. Army; President, 

National Defense University • Nancy Lindborg, President, United 
States Institute of Peace (nonvoting)



USIP.ORG • SPECIAL REPORT 364	 3

Shield Force (LSF) and the Libyan Revolutionaries Operations Room (LROR) to be the Libyan 
National Army, and Zintani Brigades and retired Libyan National Army General Haftar’s forces 
to be illegal groups attempting a coup against the democratic institutions. Meanwhile, Al 
Arabiya considers Haftar to be a representative of the Libyan National Army and strenuously 
promotes Operation Dignity.9

Orientations of National Channels
The political and religious orientations of Libya Al Ahrar, Al Nabaa, and Libya Awalan were 
inferred from their response to four key topics: the GNC, revolutionary brigades, Ansar Al 
Sharia, and Haftar (see table 1).10

This media monitoring was conducted when Haftar launched Operation Dignity in eastern 
Libya and the conflict began to intensify. Since then, although media narratives have further 
radicalized, the May 2014 trends remain relevant. The greatest shift has been seen in Libya Al 
Ahrar, which broadcasts from Qatar. Allegedly under pressure from its host country, Al Ahrar’s 
editorial line shifted in the summer of 2014 from being relatively balanced to espousing the 
cause of the revolutionary-Islamist camp. Protesting this shift, its president, Mahmud Sham-
man, and a number of its prominent journalists submitted their resignations in August 2014.11 
Today the channel is considered part of the revolutionary-Islamist camp’s propaganda toolbox. 
The channel appears to have lost much of its prestige since then, however, and its website has 
tellingly not been maintained since May 2014.

GNC

Libya Al Ahrar tended to be highly critical of the GNC, questioned the compliance of its 
extended mandate with the 2011 constitutional declaration, and covered anti-GNC demonstra-
tions extensively in May 2014. However, it also distinguished itself from other anti-Islamist 
channels with its more rational discourse and interviews of personalities from across the 
political spectrum.

Al Nabaa cautiously promoted the idea that the GNC and the army chief of staff are Libya’s 
“legal caretakers in the absence of any other legitimate bodies.” It described opposition to the 
GNC as lacking legitimacy and legality.

Libya Awalan considered the GNC illegal. After February 7, 2014, its broadcasting screen 
featured a logo referring to the number of days since the expiry of the GNC mandate. Its nar-
ratives referred to the GNC as “a source of partisanship,” remarked on the GNC’s “dominance 
by the Muslim Brothers, who divided the country,” and accused the Al Wafa and Justice and 
Construction parliamentary blocs of “supporting terrorism.”

Allegedly under pressure from 
its host country, Al Ahrar’s 
editorial line shifted in the 
summer of 2014 from being 
relatively balanced to espousing 
the cause of the revolutionary-
Islamist camp.…Today the 
channel is considered part of the 
revolutionary-Islamist camp’s 
propaganda toolbox.

Table 1. Orientations of Leading National Television Channels
GNC Revolutionary brigades Ansar Al Sharia Haftar Summary

Libya Al Ahrar critical critical, considers them  
legal entities

critical, accuses it of role  
in assassination campaign, 
gives airtime

cautiously supportive, gives  
space for opposing voices

cautiously anti-Islamist, 
institutional

Al Nabaa supportive supportive, considers  
them legal entities

prefers to focus instead on 
revolutionary brigades

regards Haftar as a renegade 
general

mainstream Islamist

Libya Awalan strongly critical strongly critical, considers  
them illegal entities

strongly critical, considers 
them khawarij and terrorists

strongly supportive, regards  
Haftar as leader of Libyan Army

strongly anti-Islamist, 
conservative



4	 USIP.ORG • SPECIAL REPORT 364

Revolutionary Brigades

Libya Al Ahrar questioned the actions of revolutionary brigades and their ability to fulfill the 
mandate handed down to them from the GNC and the army chief of staff. A presenter who 
questioned the Benghazi LSF figurehead Ziad Bal’am asked, “Seeing that you represent the 
state in Benghazi and receive salaries from the government, what have you done so far to offer 
protection to Benghazi inhabitants?” Al Ahrar did not question the legality of revolutionary 
actors but did interrogate their ideas, actions, and errors. The channel used the same question-
ing techniques with anti-Islamist brigades such as Al Qa’qa’ or Al Sawa’iq.

Al Nabaa consistently presented revolutionary brigades operating under the army chief of 
staff or the Ministry of Interior as legal entities but presented groups supporting Haftar or 
Zintani militias as illegal. It also stressed the revolutionary credentials of the brigades, con-
sistently reminding viewers of their “heroic” role during the revolution. Last, it promoted the 
revolutionaries’ successful policing and peacekeeping roles in the aftermath of the revolution. 
When describing the clashes between Haftar and revolutionary-Islamist brigades in Benghazi, 
the channel often referred to the role of the February 17th brigade and Libya Shield 7 in secur-
ing Al Kufra, recalling and emphasizing Shield 7’s legitimacy as a capable policing body.

Libya Awalan adopted a simplistic approach, labeling brigades as illegal, reporting that 
they had obtained their mandate from an illegal body (the GNC) and that—compared with the 
National Army and National Police—they were undisciplined, and systematically conflating 
them with Ansar Al Sharia in Benghazi, thus implying their involvement in terrorist activities.

Ansar Al Sharia

Libya Al Ahrar avoided any public and direct accusation of involvement in terrorism or illegal 
actions. However, it did openly question the Ansar Al Sharia’s role in the assassination cam-
paign in eastern Libya. Al Ahrar hosted Mohammed Al Zahawi, head of Ansar Al Sharia, and 
did not hesitate to ask about the movement’s alleged terrorist activities.12 It was on Libya Al 
Ahrar that Mahmud al Barasi, member of Ansar Al Sharia’s shura council, first publically excom-
municated the government, the National Army, and the National Police in November 2013.

Al Nabaa described the clashes between Haftar and revolutionary-Islamist brigades in 
Benghazi uniquely. It generally avoided referring to Ansar Al Sharia, downgraded its role 
in the ongoing struggle, and reduced the conflict to legal revolutionary brigades versus an 
outlaw ex-general. It would often refer to those involved in fighting on the side of the revo-
lutionaries as “the youth” or “the guys,” effectively humanizing them. In removing explicit 
reference to Ansar Al Sharia, it implied that the conflict in Benghazi did not involve radical 
elements. Moreover, in referring to Haftar’s forces as outlaws, it identified those forces as 
illegal and thus illegitimate.

Libya Awalan used two main narratives in its attempt to disqualify Ansar Al Sharia. The 
first was to deprive it of religious legitimacy, using the term khawarij that the Libyan League 
of Ulemas invoked when excommunicating the group.13 Second, it deprived Ansar Al Sharia of 
political legitimacy by labeling its members as extremists and terrorists and publically accusing 
them of being behind the assassination campaign in Benghazi.

Khalifa Haftar

Libya Al Ahrar tended to praise the actions of retired general Khalifa Haftar, considering 
them necessary to pacifying “the East against unidentified terrorist groups.” It remains 
cautious about the legal ambiguity of Haftar’s actions, however, and gave airtime to voices 
critical of Haftar. Unlike other anti-Islamist channels, Al Ahrar questions Haftar’s personal 
political ambitions.

Al Nabaa would often refer to 
those involved in fighting on 

the side of the revolutionaries 
as “the youth” or “the guys,” 

effectively humanizing them. In 
removing explicit reference to 

Ansar Al Sharia, it implied that 
the conflict in Benghazi did not 

involve radical elements. 



USIP.ORG • SPECIAL REPORT 364	 5

Al Nabaa described Haftar’s action as an illegal attempted coup. Al Nabaa also focuses on 
the civilian and material casualties caused by the shelling of Benghazi by Haftar’s forces. One 
presenter compared the current situation to February 2011, when the city was being attacked 
by Gadhafi.

Libya Awalan again adopted a simplistic discourse, describing Haftar as “the legal com-
mander of [the] National Army” and referring to his appointment as “the Head of the Supreme 
Council of the Armed Forces” created in May 2014.14 Libya Awalan praised Operation Dignity, 
describing it as an antiterrorist campaign aimed at “cleaning Benghazi from the Brotherhood 
and the Khawarij.”

Trust in Channels
Survey respondents were asked about their trust in the main regional and Libyan national 
television channels. Overall, they expressed very negative opinions about all of them, including 
the national public broadcaster, Al Wataniyah, which fared no better than private-sector chan-
nels. These opinions support findings from other media studies that Libyans perceive many 
outlets to have nefarious “agendas.” 15

Two observations are worth emphasizing. First, regional television channels enjoyed par-
ticularly low levels of trust: Only 6 percent of respondents fully trust Al Jazeera and only 11 
percent fully trust Al Arabiya. These levels clearly indicate both the channels’ limited influence 
and a general suspicion among the public about political agendas. The second observation is 
that trust in channels varied with national sentiment: Channels having clear anti-Islamist cre-
dentials were more trusted than pro-Islamist channels (compare Al Assema’s 30 percent with Al 
Nabaa’s 18 percent), a reflection of the general anti-Islamist sentiment among Libyans today. 
Al Wataniyah, which has been under revolutionary-Islamist influence for some time, and which 
was shut down for this reason by the Al Thini government in August 2014, had the best ratings 
of the Islamist channels, though 21 percent is still quite poor for a national public broadcaster.

■ Yes, de�nitely  ■ Yes, somewhat  ■ Neutral   ■ No, not really  ■ Not, not at all  ■ Don’t know  ■ No answer

 Libya Al Wataniyah        Libya Al Rasmiya    Al Jazeera  Al Arabiya    Libya Al Ahrar     Al Assema   Al Nabaa

7%

45%

7%
5%

14%

21%

8%

49%

8%

5%

13%

16%

7%

66%

8%

4%

8%

6%

7%

56%

8%

5%

13%

11%

8%

42%

7%
5%

19%

20%

6%

37%

6%

5%

16%

30%

12%

45%

7%

5%

14%

18%

Note: 2,256 people were surveyed.

Figure 1. Trust in Channels*

Channels having clear anti-
Islamist credentials were more 
trusted than pro-Islamist 
channels, a reflection of the 
general anti-Islamist sentiment 
among Libyans today. 



6	 USIP.ORG • SPECIAL REPORT 364

The survey also assessed the impact of television channels on perceptions of the legitimacy 
of the main security actors. Figure 2 presents the strong correlation between trust in Al Jazeera 
and opposition to Haftar’s becoming the new army chief of staff. Just 39 percent of those who 
favored Haftar as the army chief of staff trusted Al Jazeera. Among Haftar opponents, however, 
trust in the Qatari channel increased to 58 percent. A similar result was seen with Al Nabaa 
but could only be weakly identified with anti-Islamist channel Al Arabiya, suggesting that it is 
a rather less divisive channel. Notably, 67 percent of those who did not have an opinion about 
Haftar had a good opinion about Al Jazeera, an indicator of the limits of influence of the chan-
nel’s narrative. Overall, correlations between perceptions of security groups’ legitimacy and 
perceptions of the different channels are strong and insightful:16

•	 a significant positive correlation between perceptions of Al Assema and support for forces 
operating under Haftar

•	 a significant negative correlation between perceptions of Al Jazeera and support for forces 
operating under Haftar’s command

•	 a significant positive correlation between perceptions of Al Assema and support for Al Qa’qa’

•	 a significant positive correlation between perceptions of Al Nabaa and support for Islamist-
leaning brigades, such as LSF and LROR

Figure 2. Trust in Al Jazeera*

Yes, de�nitely

Yes, somewhat

Neutral

No, not really

Not, not at all

■ Negative  ■ Neutral   ■ Positive

53%                    8%                                          39%

52%                     10%                                       37%

42%                  15%                                        44%

34%                       14%                                52%

29%         13%       58%

Note: 2,256 people were surveyed.

Conclusions 
This research makes it clear that mainstream Libyan television channels played a substantial 
role in the early days of the ongoing conflict between the country’s revolutionary-Islamist and 
the institutionalist-conservative camps. The media, by taking partisan positions and using spe-
cific narratives to describe security-related events, have helped shape the public perceptions 
of security and political actors, such as the GNC, retired Libyan national army general Khalifa 
Haftar, Ansar Al Sharia, and independent brigades.

In particular, channels have helped build perceptions of legal legitimacy among Libya’s secu-
rity actors, and correlations between trust in certain channels and perceptions of actors’ legal 
legitimacy are statistically significant. Despite continual and occasionally substantial changes 
in the media sector since the research was undertaken, these trends remain valid today.

Channels have helped build 
perceptions of legal legitimacy 
among Libya’s security actors, 

and correlations between trust in 
certain channels and perceptions 

of actors’ legal legitimacy are 
statistically significant.



USIP.ORG • SPECIAL REPORT 364	 7

The partisan coverage of the conflict by mainstream Libyan television channels helps 
explain the dramatic polarization of public opinions over the clashes. These outlets are being 
transformed into propaganda tools, further boosting the civil strife in the country. This in turn 
is having an effect on media outlets generally, which are increasingly viewed as political and 
military arms and thus themselves become targets. Some security actors in Libya are justifying 
attacks on media outlets by blaming journalists’ bias and influence in the political struggle.

Although the politicization of Libya’s television channels may help increase audience shares 
in the short term, it likely also undermines their credibility in the long term, which is a particu-
lar concern for the national public broadcaster Libya Al Wataniyah.

This research was limited in duration and scope, yet the value of the approach, which com-
bined qualitative comparative narrative assessments of daily news broadcasts with quantita-
tive audience surveys, is clear. The analysis enabled outlets to be positioned fairly accurately 
on the revolutionary-Islamist and institutionalist-conservative spectrums and to be ranked 
in terms of popularity and trust with interesting results. It was seen, for example, that some 
channels previously supported by the international community had less balanced positions 
than donors had perhaps initially assessed.

Much more could be done to develop this approach into a robust research tool for media 
development programmers. First, it would be valuable to repeat the exercise more frequently 
to understand how shifts in the political-security landscape are reflected in the channels’ 
narratives and audience perceptions. Second, the study could be valuably extended to include 
government channels such as Al Wataniyah or Al Rasmiyah and consider methods to include 
social media outlets.

Endnotes 
*Data provided for figures 1 and 2 were rounded to the nearest whole number, which may cause the total to be over or 
under 100 percent.

1.	 For general background information on the evolution of Libya’s media landscape, see Altai Consulting, “A Rapid 
Assessment of Libya’s Media Landscape,” 2012, and “Libya Media Assessment: One Year Later,” 2013.

2.	 Khalil and Hargreaves, “Perceptions of Security in Libya: Institutional and Revolutionary Actors,” Peaceworks no. 
108, U.S. Institute of Peace, April 2015.

3.	 For example, Al Dardanil is considered Bani Walid’s local television channel, reportedly broadcasting from 
Damascus. It is often described as being the voice of the former regime.

4.	 In the 2013 Altai media assessment, it was still very difficult to identify political orientations of channels.

5.	 For example, in May 2014, an anchor on Libya Awalan celebrated the announcement of the start of Haftar’s 
Operation Dignity on air, shouting “God is Great” several times.

6.	 Altai Consulting, “Libya Media” 39. For example, Misrata TV has a 34 percent audience preference in Misrata, 
compared with less than 5 percent elsewhere.

7.	 Clashes in the Gharghour neighborhood in Tripoli, between Shield 6 and local armed groups.

8.	 Libya Al Ahrar and Libya Awalan are highly influential: Al Ahrar was voted second most popular, with 40 percent 
(surpassed only by Al Wataniyah, a national broadcaster, with 56 percent), Awalan taking only 21 percent. Al 
Nabaa is a new channel. See Altai Consulting, “Libya Media,” 40.

9.	 In February 2014, Haftar announced his plans for a military coup on Al Arabiya.

10.	 Al Assema, which was also studied, took a very similar line to Libya Awalan.

11.	 Al Wasat, “War and Audiovisual Landscape Chaos in Libya,” August 23, 2014, www.alwasat.ly/ar/news/libya/32809/ 
and www.libyaherald.com/2014/08/09/staff-quit-libya-ahrar-tv-accusing-it-of-anti-parliament-bias/.

12.	 The killing of Al Zahawi was reported lately but is yet to be confirmed.

13.	 In Sunni creed, those who are excommunicated from the Nation of Islam are known as khawarij. Libyan League 
of Ulema, “Invitation to Ansar Al l-Sharia,” May 28, 2014, www.alwasat.ly/ar/mobile/article?articleid=49984.

14.	 This council does not have any legal mandate in Libya and can be seen as propaganda by pro-Haftar forces.

15.	 Altai Consulting, “Libya Media,” 80.

16.	 All figures are Pearson’s correlation coefficients between 0.205 and 0.254.



ISBN: 978-1-60127-287-4

An online edition of this and related 
reports can be found on our website 

(www.usip.org), together with additional 
information on the subject.

United States  
Institute of Peace
2301 Constitution Ave., NW

Washington, DC 20037
www.usip.org

@usip

Of Related Interest
•	 Media in Fragile Environments by Andrew Robertson, Eran Fraenkel, Emrys Schoemaker, and 

Sheldon Himelfarb (USIP Press, 2011)

•	 Perceptions of Security in Libya by Naji Abou-Khalil and Laurence Hargreaves (Peaceworks, 
April 2015)

•	 Security and Justice in Postrevolution Libya by Fiona Mangan and Christina Murtaugh 
(Peaceworks, September 2014)

•	 Security Sector Transformation in the Arab Awakening by Donald J. Planty (Special Report, 
September 2012)

•	 Evaluating Media Interventions in Conflict Countries by Amelia Arsenault, Sheldon 
Himelfarb, and Susan Abbott (Peaceworks, October 2011)

•	 Stakeholders of Libya’s February 17 Revolution by Susanne Tarkowski Tempelhof and Manal 
Omar (Special Report, December 2011)

•	 Blogs and Bullets: New Media in Contentious Politics by Sean Aday, Henry Farrell, Marc 
Lynch, John Sides, John Kelly, and Ethan Zuckerman (Peaceworks, September 2010)


