Chronicle of the Middle East and North Africa

Media in Egypt

egypt media
Journalists and photographers protest against the government in Cairo, Egypt, 17 August 2014. Photo Apaimages / Polaris


Egypt has one of the most established and influential media industries in the Middle East. The origins of the modern media can be traced back as far as 1828, with the introduction of the printing press and establishment of the country’s first newspaper al-Waqi’a al-Misriya, and later in 1875 al-Ahram, the oldest in the Arab world. Under British occupation in the 1930s, Cairo became the focal point of Arab publication and broadcasting, with its growing press industry and the commencement of radio programming.

Egypt’s monarchy was overthrown by the Free Officers Movement in 1952 and in 1956 President Gamal Abdel Nasser came to power. Nasser, who ruled from 1956 until 1970, initially made extensive use of transistor radio technology to spread his pan-Arab ideology across Egypt and promote his charismatic image. Cheap transistor radios were distributed among the Egyptian population in the early 1950s and Nasser regularly gave lengthy speeches to announce political developments throughout the decade. The post-independence era saw the establishment of a new batch of popular newspapers, the country’s first publications independent of colonial rule. President Nasser nationalized the press in 1960, coinciding with the introduction of state television broadcasting. Just over a decade later, in 1971, the Egyptian Radio and Television Union (ERTU) was established under Nasser’s successor, Anwar Sadat (ruled 1970-1981). Subsequently, the Egyptian state has effectively maintained a monopoly over terrestrial television broadcasting, and has allowed a minimal degree of private radio ownership.

Egypt under President Hosni Mubarak (1981-2011) launched the first Arab satellite channel, the Egyptian Satellite Channel, in 1990. In 1998, the Egyptian government launched its first satellite, Nilesat, consolidating its position as a news and entertainment distributor across the Middle East. Since its introduction, television has remained Egypt’s most influential and accessible media format in terms of penetration, with 94 per cent of households owning a television set in 2010. Furthermore, 59.7 per cent of households had satellite reception in 2009, almost double the figure (32.5 per cent) from 2005.

The internet arrived in Egypt in 1993 and has steadily grown, from a 0.6 per cent national penetration rate in 2000 to 33 per cent in 2016. Broadband penetration has also increased, from 0.1 per cent in 2005 to 2.9 per cent in 2013.

The 2011 popular protests and ouster of President Mubarak initially suggested Egypt’s media landscape would change considerably. The state media apparatus had been challenged throughout the 21st century by the rise of social media and online publishing, and the immediate post-change environment signalled hope for traditionally marginalized sections of society, such as the Muslim Brotherhood, to air their voices in a more open media environment. However, Egypt’s post-2011 media experience both under elected Islamist President Mohamed Morsi (2012-2013) and even more so after army commander general Abdel Fattah al-Sisi took power in 2013, has been characterized by harsh restrictions upon freedom of expression and a return to a culture of enforced obedience in the print and television industries.

EGYPT Internet Access 2005 2015 graph
Click to enlarge. ©Fanack ©Fanack CC BY 4.0
egypt 2005 v.2
Click to enlarge. ©Fanack ©Fanack
egypt internet access bar 1 2010
Click to enalarge. ©Fanack ©Fanack

Freedom of Expression

The Egyptian government’s track record of curtailing media freedoms has damaged the country’s reputation among international freedom of expression watchdogs. It was ranked 159th of 179 countries in Reporters Without Borders’ 2016 World Press Freedom Index. The Committee to Protect Journalists also designates it the ‘second worst jailer of journalists worldwide’, reporting that 23 journalists were in prison in 2015, although the Egyptian Press Syndicate (EPS) claims the actual figure is at least 32.

There have been many documented instances of curbed freedom of expression under al-Sisi, most infamously with the detention and imprisonment of three al-Jazeera journalists between 2013 and 2015 for reporting ‘false news’ deemed damaging to national security. The case received international coverage and all three were eventually released, with al-Sisi pardoning the final two journalists in September 2015.

Yet violence against and harassment of Egyptian media figures remains common, with Egyptian NGO The Association for Free Thought and Expression (AFTE) chronicling 134 violations committed by Egyptian police against journalists in the first half of 2016. In May 2016, the Egyptian Press Syndicate (EPS) was stormed by security officials, after it was disclosed that two journalists who had criticized the government, Mahmoud el-Sakka and Amr Badr, were taking refuge there. In addition to the two wanted journalists, the head of the EPS was arrested along with two colleagues and charged with ‘harbouring suspects’ and ‘publishing false news’. They were later sentenced to two years in prison. Badr and el-Sakka have since been released on bail pending investigation.

The events at the EPS are characteristic of the repressive media environment under President al-Sisi. Several journalists continue to be detained for lengthy sentences, including Mahmoud Abu Zeid, a photographer arrested in 2013 for documenting violent confrontations between Egyptian security forces and protestors. Abu Zeid is still being held and is also reportedly being denied access to medication to treat his hepatitis C. This unrelenting crackdown on freedom of expression continued in May 2016, when another photographer, Ali Abdeen, was sentenced to two years in prison after he photographed protests against the mooted sale of two Egyptian islands to Saudi Arabia.

State censorship is also prevalent, but self-censorship has grown increasingly common. As the Committee to Protect Journalists state, ‘most censorship now comes from a zealous state-aligned media establishment’. This was exemplified in October 2014, when 17 editors-in-chief of prominent state-owned and independent newspapers signed a ‘loyalty pledge’ to refrain from press criticisms of the police, judiciary and armed forces, ostensibly to allow the Egyptian government to focus fully on combatting terrorism.

Egypt’s new anti-terror legislation, enshrined by President al-Sisi in August 2015 following the death of the chief public prosecutor in a car bomb attack a month earlier, has led to the increased stifling of human rights in the country. Aside from affording greater protection to military and police personnel who use force ‘in performing their duties’, the law also stipulates that journalists can be fined for contradicting official accounts of ‘militant attacks’. The Cairo Institute for Human Rights Studies states that the law undermines the ‘freedom of the press, opinion,


Television is the most popular platform for disseminating news and entertainment in Egypt. The government has maintained a monopoly over terrestrial broadcasting since its introduction in 1960, and there are no private terrestrial television channels in the country. Satellite television has allowed for a limited degree of alternative viewpoints to be aired, with President Mubarak establishing a free media zone in 1997 to pave the way for private Egyptian satellite channels. However, private channels based in Egypt very rarely oppose the government, given that almost all are carried by the state-owned Nilesat. The following is an overview of Egypt’s television environment:

State-owned Channels

  • ERTU 1 and 2 – The state broadcaster airs these two national terrestrial channels alongside six local variations.

  • Al-Misriya – The first Arab satellite station, launched in 1990, formerly known as the Egyptian Space Channel and operated by ERTU.

  • Nile TV network – ERTU operates more than ten specialist satellite channels through this network covering lifestyle, sport and entertainment, as well as extensive news programming through Nile News.

Private Channels

  • Dream Channel – Egypt’s first private television channel, launched in 2001. It has since expanded into two channels covering a variety of religious, cultural and entertainment programming. Government restrictions on the amount of airtime dedicated to news programming has limited the channels’ political content.

  • El-Mehwar TV – Established in 2001 with a focus on topical talk shows. Subsequently launched Mehwar 2 and Mehwar Drama channels but these closed in 2014 due to financial difficulties.

  • ONTV – Established in 2009 and has since faced notable government pressure due to controversial programming. The channel gained notoriety in 2011 after airing the first season of the popular al-Bernameg show featuring Egyptian satirist Bassem Youssef. He criticized various aspects of Egyptian society and was later dismissed as a result. In 2016, a Lebanese presenter was fired from ONTV and deported after criticizing the government in a talk show. The channel was subsequently sold to Egyptian businessman Ahmed Abu Hashima, a known supporter of President al-Sisi.

Following the overthrow of President Mubarak, the transitional government adopted a relaxed approach to licensing television channels and approximately 20 private satellite channels subsequently launched. These included channels affiliated with the Muslim Brotherhood and opposition political parties such as al-Wafd. However, since President al-Sisi assumed power in 2013, his government has shown little tolerance for opposing views and the Muslim Brotherhood, which has been declared a terrorist organization, and other Islamist opponents have now relocated their media outlets outside the country.

Overseas Channels

The viewership of Egypt’s state-owned channels is declining whereas the ubiquity of satellite broadcasting has allowed overseas broadcasters to gain significant market shares. A 2010 ERTU survey ranked Qatar-owned al-Jazeera as the ‘top news provider in Egypt’. However, following the events of 2013 and accusations of the channel’s alleged bias toward the Muslim Brotherhood, al-Jazeera’s popularity has declined markedly. Conversely, Saudi-funded al-Arabiya supported President al-Sisi’s rise to power and has subsequently enjoyed a ratings boost. Its parent company launched a dedicated Egyptian channel, MBC Masr, in 2012.


Radio remains a popular medium in Egypt, with 19 per cent of the population listening to radio on a daily basis in 2009. The radio environment in the country is as follows:

  • ERTU Radio – ERTU oversees a near-monopoly of the Egyptian domestic radio environment. It runs eight networks nationwide and airs stations providing Koran recitations as well as news, entertainment and music programming.

  • Nile FM & Nogoom FM – The only two fully privately owned radio stations in Egypt, first licensed in 2003. Both stations offer entertainment and informative programming but are prevented from airing newscasts due to lack of state ownership.

  • Radio Masr & Nagham FM – Radio Masr launched in 2009 and is partly owned by ERTU, partly owned privately. This enables the station to provide news programming in addition to its entertainment broadcasts, subject to ERTU’s approval. In 2011, Nagham FM was launched, with 50 per cent owned by ERTU and 50 per cent owned by two Egyptian businessmen.


Newspaper circulation in Egypt is small in comparison to the country’s population size of 92 million (in 2016), with estimates of a nationwide daily print circulation of between 2-3 million newspapers in 2012. This is potentially due to Egypt’s high illiteracy rate, with 24 per cent of Egyptians aged over 15 classified as illiterate by UNESCO in 2015. Newspaper publication increased significantly following the 2011 revolution. In 2010, there were 142 registered newspapers in the country, and this figure had increased to 567 by 2012, broadly divided into state-sponsored publications, privately owned newspapers or those affiliated with particular political parties or institutions. The following is an overview of the Egyptian press:


The editors of state-owned newspapers are appointed by the government. The first three publications are among the most popular in Egypt.

  • Al-Akhbar – Popular state-owned newspaper established in 1952. Widely known for its partisan support of the government. At the beginning of the 2011 uprising, the newspaper maintained the Tahrir Square protests were ‘a huge conspiracy’ against Egypt.

  • Al-Ahram – Established in 1875 and Egypt’s oldest active newspaper. Throughout Egypt’s modern history, the newspaper has aligned itself with the ruling government and possesses the largest resources of any print publication in the country. In 2009, al-Ahram claimed to account for almost 80 per cent of Egypt’s newspaper circulation although independent calculations placed the figure nearer 29 per cent. In 2016, the newspaper took the rare step of criticizing the government in its leading editorial for raiding the EPS.

  • Al-Gomhuria – Established in 1954 under the editorship of future president Anwar Sadat. The Reuters Institute for the Study of Journalism describes the publication as ‘traditionally the most subservient of all the government-owned newspapers’.

  • Al-Messa – Founded in 1956 and operated by the state-owned Dar al-Tahrir publishing company, with a historically pro-government agenda. In 2012, one of the newspaper’s deputy editor wrote articles criticizing the Egyptian press environment and the Supreme Council of the Armed Forces (SCAF) and was subsequently fined for defamation.

Privately Owned

  • Al-Masry al-Youm – Established in 2004 and the largest privately-owned newspaper in the country, owned by Egyptian businessman Saleh Diab. Founded during the Mubarak era, the newspaper initially presented itself as an outspoken, independent source. It benefitted from its own printing press, allowing it a degree of autonomy from government printing houses, and gained popularity for its coverage of the 2011 uprising. In 2015, several articles appeared to adopt a critical tone toward the current Egyptian government, and the same year Diab was briefly detained on charges of possessing illegal weapons and corruption, although his lawyer has claimed it was due to his newspaper’s criticism of the government.

  • Al-Dustour – Established in 1995 and first published in Cyprus, before being closed by the Egyptian government in 1998 for ‘inciting sectarian controversy’. It resumed publishing from Egypt in 2005 and gained a reputation for being critical of the Mubarak government. In 2008, Ibrahim Eissa, then editor-in-chief, was sentenced to six months in prison for ‘publishing false information and rumours about President Mubarak’s health. Al-Dustour was then acquired shortly before the 2011 revolution by a businessman with close ties to the Mubarak government, with commentators speculating the publication had become ‘too critical’. In recent years it has largely supported the el-Sisi government.

  • Al-Shorouk – Founded in 2009 by Ibrahim Moallem and published by the independent Dar el-Shorouk printing press. The newspaper presents itself as an independent publication and has aimed a degree of criticism at the government, recently dedicating coverage to Egypt’s ongoing security crackdown against dissident voices. However, on several occasions al-Shorouk has exercised self-censorship, most notably in 2014 when one of its journalists, Bilal Fadl, resigned in protest at the newspaper’s refusal to publish an article criticizing certain media outlets’ role in President el-Sisi’s election campaign.

  • Al-Wafd – Launched in 1984, a daily newspaper published by the Wafd party, historically one of Egypt’s most prominent opposition political parties. The newspaper’s overt opposition stance has led to reprisals, such as in 2007, when three of its editors were sentenced to jail for ‘publishing false news’.

  • Al-Tahrir – Co-founded in 2011 after the revolution by Ibrahim Eissa and Ibrahim Moallem. The newspaper’s first edition carried a column by Bilal Fadl, who would later resign from al-Shorouk. The newspaper gained a reputation for being outspoken during the reign of the Supreme Command of the Armed Forces SCAF (2011-2012) and the subsequent presidency of Mohamed Morsi. In recent years it has shown support for President al-Sisi, notably declaring his rise to power as a ‘revolution’ in response to US President Obama labelling it a ‘coup’ in 2013.

Social Media

A third of Egypt’s population are daily internet users and social media usage has increased notably since 2011, particularly in light of its perceived role in Egypt’s uprising. The Open Society Foundations note that Egypt’s registered Facebook users increased from 4.1 million to 8.55 million between January and September of 2011 alone.

According to a 2015 survey conducted by Northwestern University’s Qatar branch, Facebook was by far the most popular social media platform in Egypt, followed by WhatsApp, YouTube, Facebook Messenger, Twitter and Instagram.

In light of social media’s widespread appeal among internet users, state authorities have attempted to impose restrictions on this emerging media environment. In 2014, a leaked Ministry of Interior proposal outlined plans to establish a system of mass surveillance across social media platforms.

PlatformPercentage of respondents who use platform
Facebook Messenger45%

Table 2. Most popular social media platforms by respondents’ use (2015). Source: Northwestern University Qatar 2015 Survey (4,559 respondents).

As yet no formal system has been implemented, although the Egyptian government is known to use surveillance malware. The Egyptian High Council for Cybersecurity was established in 2014, ostensibly to protect the country’s interests from outside electronic attacks, although domestic activists have voiced fears that they too are being monitored.

In 2015, Egyptian authorities blocked Facebook’s Free Basics service, designed for countries with large populations but limited internet connectivity, on the grounds that the company refused to allow the Egyptian government to conduct surveillance.

The country’s controversial 2015 anti-terror legislation also stipulates punishments for what the authorities consider ‘online crimes related to terrorism’ and in 2016, two Facebook users were arrested for managing multiple pages that supported the Muslim Brotherhood.

Online Publications

Egyptian bloggers have been active since 2004, and the nascent online environment became known for its outspoken criticism during the reign of President Mubarak. As authorities recognized the popularity of online publications, they have been subject to significant censorship. In 2015, Freedom House remarked that ‘the Egyptian blogosphere has lost much of its vitality over the past few years’.

Online news sources increased rapidly following the 2011 revolution, often utilizing citizen journalism to provide unique insights into Egypt’s transition. One source, Rassd News Network (RNN), became popular among international media outlets covering the revolution due to its exclusive footage. However, when RNN covered protests against the ouster of President Morsi in 2013, both the executive director and the co-founder of the website were arrested. They were sentenced to life imprisonment in 2015.

Fanack Water Palestine